tvergastein, arne naess

Installation view

T0, conformed by 3 pieces of different linguistic fields –photography, sound and text- is based on the itinerary from Ustaoset to Tvergastein, the cabin of the Norwegian philosopher Arne Naess, to confront the necessity of record and control, the objectivity and precision with the unsayable and the emptiness all the representations of the experience immerse us.

Following a cinematographic travelling model, the photography is use to document the approaching to the cabin at the same time that a sound recording is done. On one hand, the character of these images are use to emphasise their incapacities because they place us in a narrative lack where more information is needed for their understanding. On the other hand, the sound piece record, at the level of the feet, Eiriki Fuglesteg and my presence walking.

The voices get away, becoming incomprehensible most of the time together with the gust of wind. Here, the idea of “noise” of the process, of the record and the difficulty to keep the attention that implies the 1h. 26min. duration of the sound piece are used as a paradox about the saturation of information and the desire of accuracy.

The text introduces the figure of Arne Naess from a descriptive-metaphoric approach, in the same line with his philosophy of pave the way instead of “walk old paths” full of information and training. Therefore, this itinerary is about the subjective character of the experience and the language and that old route he trudged for years is repeated without being the same.

The idea of going through the mountain is an itinerary to the inside.

 

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T0, compuesta por 3 piezas de ámbitos lingüísticos diferentes -el visual, el sonoro y el textual- se sirven del recorrido desde Ustaoset a Tvergastein, la cabaña del filósofo noruego Arne Naess, para enfrentar la necesidad de registro y de control, de objetividad y precisión con lo indecible y el vacío al que nos sumerge toda representación de la experiencia.

 

Siguiendo un modelo de travelling cinematográfico se usa un registro fotográfico que documenta el acercamiento a la cabaña a la vez que se hace un registro sonoro. Por un lado, uso el carácter de estas imágenes documentales para acentuar su propias incapacidades, ya que nos sitúan en un vacío narrativo que necesitan más información para su comprensión. Por otro lado, la pieza sonora, durante una hora y media, registra a la altura de los pies,  mi presencia al caminar y la de Eirik Fuglesteg, quien me acompañó. Las voces se alejan, haciéndose muchas veces incomprensible junto con las ráfagas de aire. Aquí, la propia idea del “ruido” del proceso, de su registro y de la dificultad de atención mantenida que implica la 1h. 26min. de duración de la pieza sonora se utilizan como paradoja de la saturación de información y de la voluntad de exactitud.

 

El texto introduce la figura de Arne Naess desde una aproximación descriptivo-metafórica, en línea con su filosofía de abrir caminos y no de “patear caminos viejos” llenos de información y formación. Por ello este recorrido habla del carácter subjetivo de la experiencia y del lenguaje, y ese camino viejo que él pateó durante años se repite sin ser el mismo.

La idea de atravesar la montaña, es un recorrido hacia el interior.

tvergastein, arne naess
tvergastein T0 text
Héctor Hernández
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